Pravidla COLREG upravují plavbu v podmínkách snížené viditelnosti, tedy situace, kdy lodě nejsou ve vzájemném dohledu. V takové situace musí každá loď plout bezpečnou rychlostí stanovenou přiměřeně k převažujícím podmínkám a okolnostem snížené viditelnosti, má-li strojní pohon, musí být připravena k okamžitému manévru.
Loď, která zjistí výlučně za pomoci radaru přítomnost jiné lodi, je povinna určit, zda existuje nebezpečí srážky nebo se situace vyvíjí k přílišnému sblížení a případně přijmout opatření k bezpečnému minutí. Je-li nutné změnit kurs, musí se vyvarovat:
- změně kursu vlevo, nachází-li se druhé plavidlo před traversem a nejedná-li se o plavidlo předjížděné,
- změně kursu směrem k druhému plavidlu, nachází-li se toto na traversu nebo za traversem.
S výjimkou, kdy je zřejmé, že nehrozí nebezpečí srážky, každé plavidlo, které uslyší zjevně před svým traversem mlhový signál jiného plavidla, nebo které nemůže zabránit přílišnému sblížení s druhým plavidlem, nacházejícím se před traversem, musí zmenšit svou rychlost na minimální, při které může ještě udržet svůj kurs. Je-li to nutné, musí zastavit a v každém případě pokračovat dále v plavbě s největší opatrností, dokud nemine nebezpečí srážky.
Světla a znaky
Pravidla týkající se světel musí být dodržována od západu do východu slunce a během této doby není dovoleno vystavovat jiná světla kromě takových, která nemohou být chybně považována za světla předepsaná Pravidly, neoslabují jejich viditelnost či rozlišovací charakteristiku, nebo která by překážela v provádění náležitého pozorování. Při snížené viditelnosti musí být předepsaná světla vystavována od východu do západu slunce a mohou být vystavována za všech okolností, bude-li to uznáno za nutné
Pravidla upravující znaky musí být dodržována během dne.
Stožárové světlo („motorové“) – bílé, umístěné nad podélnou osou lodi, viditelné bez přerušení v obzoru o úhlu 225°a nastavené tak, že je viditelné od přímého směru vpřed do 22,5° za travers na každé straně lodi
Boční světla („poziční / navigační“)– červené/zelené, každé viditelné bez přerušení v obzoru o úhlu 112,5° a nastavené tak, že je viditelné od přímého směru do 22,5°za travers toho kterého boku lodi (na lodi do 20 m lze zkombinovat do jedné lampy)
Záďové světlo (spolu s bočními „navigační“) – bílé umístěné co nejblíže zádi a viditelné bez přerušení v obzoru o úhlu 135° a nastavené tak, že je viditelné na 67,5°od přímého směru vzad na každou stranu lodi
Remorkérové světlo – žluté světlo s charakteristikou jako záďové
Kruhové světlo – 360° bez přerušení
Zábleskové světlo – záblesky v pravidelných intervalech o frekvenci 120 a více záblesků za minutu
Viditelnost světel
Stožárové | Boční | Záďové | Remorkérové | Kruhové (W, R, G, Y) | |
Lodě ≥ 50 m | 6 M | 3 M | 3 M | 3 M | 3 M |
Lodě ≥ 12 < 50 m | 5 M (<20 m–3 M) | 2 M | 2 M | 2 M | 2 M |
Lodě < 12 m | 2 M | 1 M | 2 M | 2 M | 2 M |
Částečně zanořené | 3 M (bílé) |
Komentáře jsou uzavřeny.