Námořní právo zahrnuje mnoho pravidel a předpisů, jež mají zajistit bezpečnost na moři. Jedním z klíčových dokumentů v této oblasti je Úmluva o mezinárodních pravidlech pro zabránění srážkám na moři z roku 1972, známá jako COLREG 72. Pravidla COLREG 72 byla přijata, aby standardizovala pravidla pro chování lodí na moři a minimalizovala riziko srážek. Pravidla se proto vztahují na všechny lodě plující na moři a na vodách s mořem spojených.
Jedním z klíčových aspektů COLREG 72 je stanovení pravidel pro situace, kdy jsou lodě ve vzájemném dohledu, tedy kdy se mohou vizuálně pozorovat.
Pravidla pro plavbu ve vzájemném dohledu
1. Pravidlo 12: Plachetnice
Přibližují-li se k sobě dvě plachetnice tak, že vzniká nebezpečí srážky, musí jedna nich uvolnit cestu druhé takto.
- Má-li každá z nich vítr z jiné strany, pak loď mající vítr z levé strany musí uvolnit cestu druhé.
- Mají-li obě vítr ze stejné strany, pak loď, která je na návětrné straně musí uvolnit cestu lodi na závětrné straně.
- Jestliže loď mající vítr z levé strany vidí druhou loď z návětrné strany a nemůže přesně určit, z které strany má tato loď vítr, musí ji uvolnit cestu.
Návětrnou stranou se rozumí strana protilehlá straně, na kterou je vyložena hlavní plachta (jinými slovy strana, na kterou vítr přichází).
2. Pravidlo 13: Předjíždění
Předjíždění je situace, kdy se jedna loď přibližuje k jiné zezadu. Za předjíždějící loď je považována loď, která se přibližuje k druhé lodi ze směru, který je více než 22,5° za traversem (v noci může vidět jen její záďové světlo a nemůže vidět ani jedno z bočních světel). V případě pochybností, o tom, zda se má loď považovat za předjíždějící, musí se tato za ní považovat a jednat podle toho.
Každá předjíždějící loď se musí držet mimo dráhu lodě předjížděné.
3. Pravidlo 14: Lodě plující přímo proti sobě
Když se dvě motorové lodě přibližují přímo proti sobě nebo téměř proti sobě tak, že hrozí srážka, musí obě změnit kurz doprava, aby se vyhnuly srážce.
4. Pravidlo 15: Křižování
Jestliže se křižují kursy dvou motorových lodí tak, že vzniká nebezpečí srážky, musí loď mající druhou loď po své pravé straně uvolnit cestu této lodi a přitom se musí, dovolují-li to okolnosti, vyvarovat křížení kursu před přídí druhé lodi.
5. Pravidlo 16: Činnost lodě uvolňující cestu
Každá loď, která je podle COLREG 72 povinna uvolnit cestu druhé lodi musí, pokud je to možné, provést včasnou a rozhodnou akci k bezpečnému minutí lodí.
6. Pravidlo 18: Vzájemné povinnosti lodí
Toto pravidlo upravuje přednosti různých typů lodí. Platí hierarchie předností:
- Neovladatelné plavidlo
- Plavidlo s omezenou manévrovací schopností
- Plavidlo provádějící lov ryb – dává přednost (nakolik je to prakticky možné) ↑
- Plachetnice – dává přednost ↑
- Motorová loď – dává přednost ↑
Nebezpečí srážky
Dle pravidla 7 musí každá loď použít všech dostupných prostředků podle převládajících okolností a podmínek k určení existence nebezpečí srážky. V případě pochybností o existenci nebezpečí srážky, je potřeba počítat s tím, že tato existuje. Nebezpečí srážky musí být pokládáno za jisté, nemění-li se výrazně kompasový náměr na přibližující
se plavidlo, avšak i při výrazně se měnícím náměru může nebezpečí srážky existovat zvláště při sblížení se s velmi velkou lodí nebo vlekem či při sblížení se lodí na malou vzdálenost.
Činnost pro zabránění srážce
Jakákoliv činnost podniknutá pro zabránění srážce, dovolují-li to okolnosti, musí být pozitivní,
včasná a musí odpovídat dobré námořní praxi. Jakákoliv změna kursu či rychlosti podniknutá k zabránění srážky musí být (dovolují-li to okolnosti) dostatečně velká, aby mola být zjištěna druhým plavidlem. Plavidla se musí minout v dostatečné vzdálenosti.
Úplné znění COLREG 72 v EN zde: https://www.imo.org/en/About/Conventions/Pages/COLREG.aspx